Digital transformation and its impact on competitiveness
Abstract
The objective of this research was to analyze the impact of digital transformation on competitiveness. The type of research was non-experimental, cross-sectional, with a descriptive scope. The results the interviewers agree that digitization has improved considerably. Operational efficiency, streamlining administrative processes and facilitating internal management. They also point out that this transformation has managed to reduce both the time and costs associated with it. However, it is emphasized that the integration of these tools has not been an immediate change, but rather a gradual process that has involved a continuous effort of training and adjustments in the structure of the organization to adapt to new ways of working. In conclusion, digital transformation strengthened the company's position in the market, allowing it to improve customer interaction and accelerate productivity.
Downloads
References
Dinesen, P. ((2021)). El impacto de la automatización y las nuevas tecnologias en la evaluación. La automatización y las nuevas, 67-3. https://n9.cl/yhtolt
Forradelias, R. (2024). Impacto De La Digitalización En Los Nuevos Modelos De Negocio. En Análisis Y Perspectivas (Pág. 300). Dykinson, S.L. https://n9.cl/9cd3d
Gonzales.A. (2021). Transformación digital de la empresa. Editorial Universidad. https://n9.cl/cyd1tq
IES Eco. (2021). Comunicación empresarial y atención al cliente (Curso 21-22). Obtenido de Comunicación empresarial y atención al cliente (Curso 21-22). https://n9.cl/qn4duc
Herrera, F. (2024). Importaciones ecuatorianas del sector textil y su influencia en el PIB: período 2020-2022. (Tesis de maestría). Universidad Técnica Salesiana. Ecuador. https://n9.cl/18okt
Luna Altamirano, K; Sarmiento Espinoza, W.; Ordoñez Parra, J. (2020). Innovación en empresas de Cuenca- Ecuador: Empleo de modelística inteligente en el sector textil Revista de Ciencias Sociales (Ve), vol. XXVI, núm. 3. Universidad del Zulia, Venezuela. https://n9.cl/n7uxr6
Sáez Rodriguez P., M. C. (2023). Transformación digital y sostenibilidad: Un Análisis de la situación de las empresas industriales Españolas. Universidad de Murcia, & Universidad de Sevilla., 45-4. https://n9.cl/jx8dts
Santos Mariana,& Pacheco Melissa. (2023). Estrategias del marketing digital como mecanismo para el incremento de ventas del sector textil. 38(23)-16. https://n9.cl/jciw5
Zárraga-Cano, L., Molina-Morejón, V., & Corona-Sandoval, E. (2022). La satisfacción del cliente basada en la calidad del servicio a través de la eficiencia del personal y eficiencia del servicio: Un estudio empírico de la industria restaurantera. Revista de Ciencias Administrativas y Empresariales (RECAI)., 204-211. https://n9.cl/62ozh
Copyright (c) 2025 Moises David Auquilla-Masalema, Marcos Brandon Jacho-Herrera, Briggith Imelda Padilla-Tamayo, Myriam Paulina Barreno-Sánchez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai



